8 ANBEFALINGER TILAT FORMIDLE OG SÆLGE SCENEKUNST

En håndbog med særlig fokus på smalle genrer

I samarbejde med ̔ prfrm – produktion og formidling

af scenekunst’ har jeg udarbejdet følgende håndbog.

Jeg har talt med en række teaterforeninger, der har

delt deres erfaringer og udfordringer med at formidle

scenekunst – især de smalle genrer. Jeg håber, at

denne håndbog kan inspirere og hjælpe teaterforeningerne

med at få endnu flere folk i teatret.

Frederikke Rønne

 

Det kræver en PR- og formidlingsindsats at udvikle på

sit publikum. Hvis I følger disse anbefalinger, eller lader

jer inspirere af dem, kan I opleve at tiltrække nye publikummer

og tilmed få jeres trofaste abonnenter til at få

øjnene op for eksperimenterende og smal scenekunst.

Maja Bonde Holtze & Mikkel Søndergaard Kryger

 

En meget vigtig håndbog, der kan hjælpe den enkelte

teaterforening med at formidle smalle forestillinger til

nye og gamle publikumsgrupper i teaterforeningens

område. Det er vigtigt med et fremstød for den smalle

scenekunst og ad den vej også få nye folk i teatret.

Lars Salling

 

Hvorfor er et bredt repertoire vigtigt? 

Teater er en del af vores fælles kultur, en vigtig stemme i samfundsdebatten og en kilde til glæde, samvær og samtale. Alle borgere i Danmark bør have adgang til teater og scenekunstoplevelser tæt på, hvor de bor, uanset hvor i landet det er. Derfor er det utrolig vigtigt for scenekunstens relevans og udbredelse i Danmark, at teaterforeningerne viser et bredt repertoire, som kan tiltrække et alsidigt publikum. Dette er med til at sikre, at vi kan opleve forskellige former for kunstneriske udtryk — i hele landet! Dog kan det være en udfordring at få folk i teatret til de mere smalle forestillinger, da de ikke har den samme brede appel. Med en række greb er det muligt at nå et bredere publikum — også til smalle forestillinger. 

 

Hvem kan bruge disse 8 anbefalinger?

Disse 8 anbefalinger er rettet mod teaterforeninger, der måske allerede har en bred genrespredning i sit repertoire, men som oplever udfordringer med at tiltrække publikum til smalle forestillinger. Disse anbefalinger er dermed nyttige for teaterforeninger, der ønsker at udvikle deres eksisterende publikum og tilmed opdyrke et nyt publikum til de scenekunstgenrer, der endnu ikke har fundet fodfæste i det lokale teatermiljø. 

Håndbogen er udviklet i samarbejde med prfrm — produktion og formidling af Scenekunst og Danmarks Teaterforeninger, i forbindelse med formidlingsindsatsen FÅ FOLK I TEATRET, der er støttet af Bikubenfonden.

Anbefaling 1

Hav jeres målgruppe for øje, når I lægger repertoire

Det er vigtigt at I gør jer tanker om hvilken målgruppe og hvilke publikumstype, de forskellige forestillinger i jeres repertoire retter sig mod. Det kan være tematisk, aldersmæssigt, genremæssigt eller lignende, og I kan dermed målrette jeres formidling og salg herefter.

 

Spørg producenterne

Allerede på teaterseminaret, hvor I får overblikket over de forskellige turnéforestillinger, kan I have publikum og målgruppen med i tankerne. Spørg gerne producenterne, hvem deres typiske målgruppe er, og hvem den specifikke forestilling retter sig mod.

 

Kategoriser forestillingerne

Når I går i gang med repertoireplanlægningen, kan I med fordel kategorisere de forskellige forestillinger for at få et overblik over, hvilke målgrupper I kan nå ud til med sæsonens repertoire. Det kan være en kategorisering i forhold til: 

  • Genre: fx Dans, Samtidscirkus, Performance.
  • Aldersgruppe: fx Teenagere,Børnefamilier, Erhvervsaktive.
  • Tema/indhold: fx Politik, Fell good, Satire.

 

“I sæsonkataloget, og på de sociale medier kan I målrette jeres formidling, ved fx at skrive: EN GOD FAMILIEFORESTILLING eller EN AFTEN UDE MED VENNERNE eller VELEGNET SOM FORESTILLING FOR UDSKOLINGEN. Så henvender I jer direkte til målgruppen i beskrivelsen af forestillingen.”

Mikkel Søndergaard Kryger

Anbefaling 2

Vær synlig, der hvor målgruppen befinder sig

Hvis I vil tiltrække en bestemt målgruppe til en bestemt forestilling, må I være synlige på de platforme og i de miljøer, hvor denne målgruppe befinder sig. Fx er yngre generationer ofte at finde på sociale medier, såsom Facebook, Instagram, TikTok m.fl. Har I kun sparsom erfaring med nogle af disse platforme, kan I forhøre jer hos nogen, I kender, om de kan hjælpe jer — eller måske endda formidle på platformene for jer.

 

Indhold og formidling på sociale medier

På disse medier kan I dele det billedog videomateriale, som I har fået fra producenterne. Det kan fx være klip fra forestillingen, bag-om-scenen klip, interviews med skuespillerne, anmeldelser, publikumsfeedback eller andet spændende materiale.

 

Interaktion på sociale medier

Derudover kan I interagere med publikum på de sociale medier — fx ved at oprette forestillingerne som begivenheder på Facebook, eller ved at give publikum mulighed for at vinde nogle billetter, hvis de til gengæld følger jer på sociale medier.

 

“Den nemmeste måde at nå en målgruppe på, er ved at henvende sig til nogen fra målgruppen selv. Ræk fx ud til de unge i jeres netværk og spørg dem, hvad der skal til for at få dem til at komme i teatret.”

— Maja Bonde Holtze

 

Anbefaling 3

Målret jeres gruppesalg

Mange teaterforeninger har allerede god kontakt til lokale institutioner, som folkeskoler, efterskoler, gymnasier mm. I kan målrette jeres gruppesalg yderligere, ved at undersøge hvilke grupper, miljøer eller fællesskaber, der kan have interesse i at opleve de specifikke, smalle forestillinger, I gerne vil have ekstra publikum til.

 

Forestillingens genrer

I kan målrette gruppesalget efter forestillingens genre. Hvis det fx er en danseforestilling, kan I kontakte danseskoler, gymnastikforeninger, relevante efterskoler osv.

Forestillingens temaer

I kan også målrette gruppesalg ud fra forestillingens tema. Hvis den fx handler om moderskab, kan I række ud til mødregrupper. Eller måske er nogle forestillinger velegnet til specifikke undervisningsfag, fx dansk, psykologi, eller lignende. Oplys de grupper, I kontakter, om, hvorfor I henvender jer til netop dem, og fortæl om de grupperabatter, I tilbyder. I kan eventuelt arrangere og tilbyde en skræddersyet oplevelse, der passer til gruppens interesser. Fx en workshop eller en talk, der relaterer sig til forestillingens genre eller tema (jf. Anbefaling 8).

 

“Brug de temaer og genrer forestillingerne rummer, til at finde nye publikumsgrupper, der kan få en relevant og interessant oplevelse. Undersøg, hvem der sidder og venter på lige netop denne forestilling og henvend jer til dem.”

— Mikkel Søndergaard Kryger

 

Anbefaling 4

Fordel PR-opgaver mellem jer efter kompetencer, netværk og interesse

Udpeg, hvem i bestyrelsen, der skal varetage opgaverindenfor PR, publikumsudvikling og formidling — især af de smalle forestillinger. Dette “PR-udvalg” kan bestå af bestyrelsesmedlemmer, der har kompetencerne, netværket og/eller interessen i at varetage disse opgaver.

 

Det kan fx være, at en i bestyrelsen er god til håndtering af de sociale medier, mens en anden har netværket til, eller interessen for, at lave målrettet gruppesalg, mens andre gerne skriver pressemeddelelser. Ved at oprette et PR-udvalg, kan I lave en mere fokuseret og effektiv PR-indsats, og dermed øge billetsalget. Fx arbejder Roskilde Teater med et sådant udvalg: 

“Vi har nedsat et særligt PR-udvalg, som arbejder målrettet med salg af sæsonens forestillinger, herunder de smalle forestillinger. Udvalget mødes cirka hver 14. dag. Vi oplever, at udvalgets arbejde har givet markante resultater i billetsalget.”

— Roskilde Teater

 

Anbefaling 5

Særlige rabatter og tilbud til smalle forestillinger

Hellere have flere folk i teatret til billigere penge, end at spille for tomme sæder. Overvej derfor at præsentere de smalle forestillinger som noget ekstraordinært, under særlige betalings- eller abonnementsordninger.

 

En nedsættelse af prisen gør publikum mere risikovillige, da de ikke skal have så mange penge op af lommen. Det kan fx være ved at oprette de smalle forestillinger som “bonusforestillinger”. Flere teaterforeninger gør sig allerede i denne metode:

“Vi bruger de lidt udfordrende stykker som bonusforestillinger, dvs. når du har købt 4 forestillinger, kan du vælge en af de af os udpegede forestillinger gratis. Sjovt nok er der mange, der roser netop disse forestillinger, men siger, at de aldrig havde valgt dem, hvis de ikke havde været gratis. Vi har gjort det i mange år, specielt med danseforestillinger, men nu klarer danseforestillingerne sig faktisk fint uden bonushjælpen.”

— Teaterforeningen Bornholm

 

Anbefaling 6

Inviter influenter eller ambassadører, der kan sprede budskabet 

En måde, hvorpå I kan øge opmærksomheden omkring jeres teater og de smalle forestillinger, er ved at give personer med et bredt netværk en invitation til forestillingerne og lade dem sprede budskabet til en bredere målgruppe.

 

Målrettede invitationer

Ud fra de forskellige forestillinger og deres temaer kan I undersøge, hvilke personer med et bredt netværk, der kan inviteres. Disse personer kan være lokale ildsjæle, ambassadører, bloggere eller influenter. Send gerne invitationerne i god tid, så de kan nå at påvirke deres netværk.

Samarbejd med influenter, bloggere mm.

Influenter eller bloggere kan være en stærk allieret i at nå nye publikumsgrupper. Gennem deres sociale medier kan de inspirere deres følgere til at besøge teatret. Overvej, om I har budget til at betale dem for denne indsats, hvis I ønsker en direkte reklame via deres platforme. Alternativt kan de med en gratis billet blot opfordres til at sprede budskabet.

 

“Sørg for at invitere de rette ambassadører og influenter til jeres forestillinger. De har adgang til et kæmpe publikum via deres platforme og kan være med til at sprede budskabet hurtigt og effektivt. Man kan med fordel målrette invitationerne til en ambassadør, der til hverdag beskæftiger sig med noget, der falder inden for den tematik, som forestillingen behandler. Fx sportsudøvere, forældreskab, fashion, aktivisme osv.”

— Maja Bonde Holtze

 

Anbefaling 7

Brug producenterne og få råd og hjælp til formidling

Spørg producenterne, af de forestillinger I viser, om hjælp til at formidle og markedsføre deres forestilling. I kan bruge producenterne i hele processen — fra når I møder dem på teaterseminaret, til de skal optræde i jeres teaterforening.

 

Spørg producenterne om deres erfaringer

Allerede på teaterseminaret kan I spørge producenterne ind til, hvilke målgrupper deres forestilling henvender sig til, så I ved om det er en målgruppe, I arbejder med. I kan også spørge, hvor mange publikummer, de normalt tiltrækker, så I kan matche dette med sceneforhold og dermed udvælge de mest velegnede spillesteder.

 

Indhent opdateret billede- og videomateriale — måske endda skræddersyet materiale

Når I nærmere jer datoen for, at forestillinger kommer forbi jeres forening, kan I kontakte producenterne og få opdateret materiale, som I kan lægge på sociale medier for at booste billetsalget. I kan også spørge om en specifik videohilsen, hvor skuespillerne fx nævner, at de glæder sig til at komme forbi netop jeres teaterforening. Bed dem i samme ombæring om at reklamere med deres besøg hos jer på deresegne sociale medier.

“Som producent er jeg meget interesseret i, at billetsalget hos teaterforeningen går godt. Dels fordi jeg gerne ser, at vi optræder for en stor og begejstret sal, men også fordi jeg meget gerne vil inviteres tilbage igen — og det kræver naturligvis, at det er en fornuftig forretning for jer. Vi er derfor altid behjælpelige med at sprede ordet om vores besøg i vores netværk eller med at sende mere materiale jeres vej, hvis der skulle være brug for det. I skal bare spørge!”

— Maja Bonde Holtze

 

Anbefaling 8

Særarrangementer og samarbejder

At arrangere et særarrangement i forbindelse med en forestilling, kan være en effektiv måde at tiltrække nye publikummer på. Det kan være, at arrangementet tiltrækker et særligt publikum mere end selve forestillingen gør. Spørg producenterne om, hvilke muligheder de har for at deltage i talks, workshops mm.

 

Talks

Talks kan afholdes både før og efter forestillingen, enten som en opvarmning inden, eller som refleksion efter. Det kan være en samtale med skuespillerne om deres roller, om forestillingens temaer eller om noget tredje. En samtale om den smalle scenekunst kan måske gøre publikum mere trygge ved at tage ind og se denne type forestilling.

 

Workshops

Workshops kan fx arrangeres ved at danserne i en danseforestillinger giver en times undervisning til en lokal danseskole.

 

Sæsonpræsentationer

Udover at præsentere sæsonens program i kataloger og på sociale medier kan I afholde sæsonpræsentationer for teaterforeningens abonnenter — og mod betaling for andre interesserede. Overvej at invitere en kendt person eller ambassadører til at facilitere arrangementet. Sæt ekstra fokus på de smalle forestillinger ved at vise billed-og videomateriale fra dem. I kan også inkludere fællesspisning som en del af dette arrangement.

 

Fællesspisning

Flere teaterforeninger har gode erfaringer med at arrangere fællesspisning i forbindelse med en forestilling. Dette kan bidrage til at gøre en teateraften til en endnu større oplevelse og fremme fællesskabet blandt publikum.